Våga vara bäst!

Jag gillar inte söndagar. Det känns som om dagen aldrig hinner riktigt börja innan den är slut, och man får aldrig något gjort(jag är på dansstudion klockan fem till åtta). Söndagar är egentligen idealisk som pluggdag. Grejen är bara den att jag känner mig så oambitiös och oinspirerad på grund av den enkla anledning att det är söndag. Hur får man då upp motivationen?

Jo, när jag satt och åt frukost imorse kom jag att tänka på den där "pratskivan" som moderskapet kom hem med för någon vecka sedan. Den heter "våga vara bäst", och det är psykologen Jörgen Oom som pratar om varför vi ofta är så rädda att lyckas.  Varför den största anledningen till att vi inte når nåra mål är att vi inte tillåter oss själva att göra det. Ofta är det en dålig inställning som är orsaken; "Det är ingen idé att försöka, jag vet ju ändå att det kommer gå åt skogen". Eller den där tanken om att det inte är ditt ansvar; "Usch vad dåligt det här är, varför gör ingen något åt det? Det är ju bara att göra såhär och såhär. Ska jag? Nej, jag kan inte!" Ni förstår poängen.Ett annat av problemen är att vi ofta fokuserar på problemen istället för möjligheterna. Som jörgen säger; "Om man lägger ihop ett plus och ett minus är det alltid minuset som har övertaget".

Till er som känner er träffade av det jag skrev ovan, lyssna på skivan. Eller en av Jörgens föreläsningar. Det är kanske ingen mirakelkur mot den dåliga inställningen, men man börjar definitivt tänka efter. Och kom ihåg, att av alla människor som finns på denna jord är den endå du har möjlighet att ändra helt på du själv.

Nu ska jag ta tag i pluggandet, det är ju ändå första Matte B provet på onsdag. Och om jag erkligen gör mitt bästa, och inte slöar, kan jag nog fixa det där VG:t.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0